Ekonomist
  • Экономика
    • Макроэкономика
    • Тұрақты даму
    • Гендерлік экономика
    • Еңбек
    • Теңсіздік
    • Кедейлік
    • Архив
  • Қаржы
    • Қаржы
    • Инвестициялар
    • Инфляция
    • Кірістер
    • ESG
    • Мемлекеттік қарыз
  • Бизнес
    • Адами капитал
    • Ауыл шаруашылығы
    • COVID-19
  • Технология
    • Технологиялар
    • Цифрлық экономика
    • Жасанды интеллект
  • Сарапшы
  • Серіктес
  • Жоба
    • Жоба жайлы
    • БАҚ біз туралы
    • АЭФ-2019
    • Контактілер
  • ru RU
  • kz KZ
Нәтиже табылмады
Барлық нәтижелерді көру
  • Экономика
    • Макроэкономика
    • Тұрақты даму
    • Гендерлік экономика
    • Еңбек
    • Теңсіздік
    • Кедейлік
    • Архив
  • Қаржы
    • Қаржы
    • Инвестициялар
    • Инфляция
    • Кірістер
    • ESG
    • Мемлекеттік қарыз
  • Бизнес
    • Адами капитал
    • Ауыл шаруашылығы
    • COVID-19
  • Технология
    • Технологиялар
    • Цифрлық экономика
    • Жасанды интеллект
  • Сарапшы
  • Серіктес
  • Жоба
    • Жоба жайлы
    • БАҚ біз туралы
    • АЭФ-2019
    • Контактілер
Нәтиже табылмады
Барлық нәтижелерді көру
Ekonomist
Нәтиже табылмады
Барлық нәтижелерді көру
Басты бет Макроэкономика

Жеңілдетілген экономика «қақпанындағы» Қазақстан

Генриетта Строева Генриетта Строева
14.02.2021
Казахстан в «ловушке» облегченной экономики -

Эксперттер арасында Қазақстан сыртқы экономикалық қауіптің күшеюін есепке ала отырып, жаңа экономикалық модельге көшуі керек екені кеңінен талқыланып жүр. Сондықтан ел дамуының қазіргі макроэкономика үлгісін тағы бір пысықтап, оның ішкі теңсіздіктері туралы сөз етуді жөн көрдік.

 

Шикізатты кіріске айналдыру

Қазақстанның экономикалық өсім моделі «кеңестік үлгіге» негізделген, ол шикізаттан түсетін табысты экономиканың ішкі сұранысына трансформациялауға құрылған.

Бір жағынан бұл үлгі өндірістің өсімін жылдамдатты, кірісті арттырып, әлеуметтік трансферт деңгейін жоғарылатты, макроэкономикалық тұрақтылықты сақтауға негіз болды. Ал екінші жағынан экономиканы әлсіретіп, әлемдік тауар нарығының құбылмалы болуына алып келді.

ҚР Ұлттық банкі, Еуразиялық экономикалық комиссия, Еуразия қайта құру және даму банкі (ЕҚҚДБ) жүргізген зерттеу нәтижесіне сүйенсек, соңғы 28 жыл бойы еліміздің ЖІӨ-сі мұнай бағасының өзгерісіне тікелей тәуелді екен.

Қазақстанның Экономикалық зерттеулер институты (ЭЗИ) жүргізген зерттеу нәтижесіне сүйенсек: соңғы 10 жылда Қазақстан ЖІӨ-сінің жан басына шаққандағы үлесінің мұнай бағасына қатысты икемділігі 0,8 болған екен, ал мемлекеттік кірістің мұнай бағасына қатысты икемділігі 1,0 болған, бұл мұнай бағасына тәуелділіктің жоғары екенін көрсетеді. Ресейде бұл көрсеткіш 0,7 және 0,8 шамасында. [1]

Елдің қазіргі экономикалық үлгісінің даму мүмкіндігі қандай?

Бұл мәселеге келгенде эксперттер пікірі екіге жарылады. Олардың бір тобы әлемдік экономиканың тоқырауы Қазақстанда 2009 және 2015-2016 жылдардағыдай тағы да іскерлік белсенділіктің төмендеуіне алып келеді деп есептейді. Ықтимал экономикалық салдарын реттеуге келсек, фискалдық және монетарлық саясатта түрлі «манипуляция» қолданылып, экономикалық модельдің қажетті әлеуеттік өсу жолына түсу мүмкіндігін кеңейту мақсатында бизнеске жеңілдік жасалуы мүмкін (7,5% немесе тіпті 11%-ға дейін). Түсініктірек болу үшін ЭЗИ деректерін келтірер болсақ, 2018 жылы ЖІӨ-нің ықтимал өсімі 3,1% мөлшерінде жоспарланса, нақты көрсеткіш 4,1% болған. [2]

Сарапшылардың тағы бір тобы экономикалық белсенділікті ынталандыру үшін мүмкіндіктен артық түрткі жасау инфляцияның өсіміне және экономиканың «қызуына» алып келеді деп есептейді, бұл ақыр соңында іскерлік белсенділікті өте қатты түсіріп жіберуі мүмкін. Сондықтан да олар шынайы жағдайға мойынсұнып, ішкі макроэкономикалық теңсіздік салдарынан орнықтылығы шайқала бастаған жағдайда экономикаға «ақша құю» қажет емес деп есептейді.

 

Ішкі макроэкономикалық теңсіздік

Соңғы уақытта Қазақстан экономикасында мемлекеттің рөлі күшейе түскені байқалады. Ол квазимемлекеттік сектордың ықпалының артуы мен фискалдық импульс әсерінен болып отыр.

2018 жылы мемлекеттік бюджет көлемі шектеулі, яғни ЖІӨ-ге шаққанда 19% болғанына қарамастан, ЖІӨ-нің 10,7%-ы әлеуметтік шығынға кеткен. Соңғы алты жылда ҚР Ұлттық қорынан түрлі мақсаттағы бағдарламаларды жүзеге асыру үшін бөлінетін кепілді трансферт жыл сайын 9%-ға артқан.

Квазимемлекеттік секторға жалпы қосылған құнның кесімді мөлшері 2014 жылмен салыстырғанда 2018 жылы 19,2%-ға артқан, ал ЖІӨ өсімі 55,8% болған. Мемлекеттік активтерді жекешелендіру елдің жалпы ішкі өнімінде квазимемлекеттік сектордың үлесін төмендетуге айтарлықтай ықпал етпеген. ҚР Қаржы министрлігінің Мемлекеттік кірістер департаменті таратқан мәліметке сүйенсек, 2014–2018 жылдары мемлекеттің қатысы бар 452 кәсіпорын жекешеленген, оның ЖІӨ-ге қатысты жалпы қосылған құны 2018 жылы бар болғаны 0,79% болған.

Сондықтан да Қазақстан экономикасы үшін мемлекеттік сектордың оңтайлы көлемін белгілеу және ел экономикасының өсуіне оның ықпал ету жолдарын анықтау маңызды. Мемлекеттің ықпалын күшейткенмен, ол сәтсіздікке ұрындыруы мүмкін, оның салдарынан салықтық ынталандырудың кері әсері (салық салудың түрлі режимі, жеңілдіктер мен артықшылықтар есебінен экономиканың жекелеген салаларына әркелкі салық жүктемесін салу арқылы жүзеге асатын салықтың фискалдық қызметінің бірі), монополизм, инфляция тудырушы факторларға қысымды күшейту (инфляцияны күшейтетін монетарлық емес факторлар, атап айтқанда: бюджеттік мекемеде жұмыс істейтін азаматтық қызметкерлердің жалақысын, стипендияны, жәрдемақыны индексация жасау, еңбек нарығындағы жағдайдың өзгерісі, тағы басқа жағдайлар тұтынуға ықпал етеді), теңсіздіктің қалыптасуы болуы мүмкін.

Қазіргі экономикалық модельде Қазақстанның нақты секторында технологиялық даму шектеулі болып отыр.

Фраунгофер институты 2017 жылы жүргізген зерттеулерге сүйенсек, Қазақстандағы өңдеуші өнеркәсіп саласындағы кәсіпорындардың 80%-дан астамы әлі күнге дейін қол еңбегіне жүгінеді немесе өндіріс тек жартылай автоматтандырылған, толық автоматтандыруға әлі өтіп болмаған. Қазақстан экономикасындағы өңдеуші кәсіпорындардың 3%-ы мен тау-кен өндірісі саласындағы кәсіпорындардың 21%-ы ғана толық автомат жүйеге көшкен.

Жалпы қосылған құнға (ЖҚҚ) қатысты экономиканың шикізаттық емес секторындағы негізгі капиталға инвестиция 2018 жылы 13,8% болған, бұл 2013 жылғы көрсеткіштен 2,3%-ға төмен. Жалпы инвестиция кестесінде негізгі капиталға салынған инвестиция үлесі 2013 жылы 68,6% болса, 2018 жылы 56,5%-ға азайған.

Басқаша айтсақ, өндірістік байланыс жүйесін күрделендіріп, негізгі өндірістің барлығын дерлік оңтайландырмайынша, экономикада тұрақты экономикалық өсімді қамтамасыз ету айтарлықтай қиын. Бұл жерде әңгіме ең алдымен ішкі сұранысты қанағаттандыруға бағытталған өндіріс жөнінде болып отыр, өйткені әлеуметтік маңызы бар 19 түрлі азық-түлік өнімінің ішінде 100 пайыз ішкі тұтынуды қамтамасыз етіп отырған тек бес тауар тобы ғана бар, олар – картоп, пияз, сиыр еті, ұн және макарон өнімдері.

Қаржы секторындағы тұрақсыздық та қосымша қауіп. Бұған айырбас бағамын инфляцияға қарай ауыстырудың тиімділігімен байланысты трансмиссия проблемасы, жекелей несиелеудің жылдам өсуі, жұмыс істемейтін қарыздар (NPL) мөлшерінің жоғары болуы, ұзақ уақытқа қаржыландырудың болмауы сияқты мәселелер жатады.

Мұның барлығы жиналып келіп, еңбек нарығындағы жағдайды қиындатады және әлеуметтік сипаттағы мәселелерді көбейтеді. Бұған халықтың табысының саралануы, «жұмыс істейтін кедейлер» санының артуы (2002 жылы жалдамалы жұмысшылардың үлесі 28% болса, 2017 жылы 33%-ға жеткен), үй шаруашылығының кірісі құрылымындағы еңбектен түсетін табыстың қысқаруы (2015 жылы 80,1% болса, 2018 жылы 74,2% болған), т.б. жатады. Бұл тізімге көлеңкелі экономиканы да қосуға болады.

 

«Бір орында жүгіру»

Сыртқы экономикалық қызметтен түскен кірісті қайта бөлуге негізделген қазіргі қазақстандық экономика моделі технологиялық даму деңгейі төмен, жеңілдетілген экономиканың «қақпанында».

Ішкі макроэкономикалық теңсіздіктерді есепке алсақ, мұны реттеуге тырысу бір орында тұрып жүгіргенмен тең. Ал әлемдік экономиканың құлдырауы – құрылымдық өзерістер жасау, экономиканың өрісін тазалау және қатемен жұмыс істеу үшін таптырмас мүмкіндік. Сондықтан реформа жүргізуді бастау керек, ал мемлекеттік басқару мен мемлекеттік жоспарлаудың тиімділігін арттыру, қаржы саласына реформа жасау, еңбек нарығын трансформациялау, экономикадағы инклюзияны көтеру болмайынша, ол реформа сәтті болмайды.

Дүниежүзілік банктің анықтамасына сәйкес, инклюзивтік өсімнің маңызды шарты – кедейлікті азайту, сонымен бірге нарық пен ресурстарға теңдей мүмкіндік құқығын қамтамасыз ету. Бұл ретте халықтың барлық тобының өнімді жұмыспен қамтылуына баса мән беріледі.

ЭЫДҰ анықтамасына сәйкес, инклюзивтік өсім деген – қоғамның әл-ауқатын арттыру үшін ондағы барлық материалдық және материалдық емес игілік халықтың барлық тобы арасында теңдей бөлінуін қамтамасыз ететін экономикалық даму.

Қазақстанда инклюзивтік дамуды қамтамасыз етудің жалпы көрінісі екі негізгі басымдыққа қол жеткізу аясында болуы тиіс:

  • Жаңадан белгіленген ұлттық байлықты әділ әрі тиімді бөлу арқылы халықтың әл-ауқатын арттыру;
  • Нарыққа, ресурстарға және әлеуметтік игіліктерге теңдей мүмкіндік тудыру.

Экономикалық реттеу саласында табыс табуға бағытталған әрекеттерге қарсы әрекеттің сапалы механизмі жасалып (лобби, алдын ала сөз байласу), алға қойған мақсаттар мен даму векторына түзетулер енгізілуі тиіс, сонымен бірге қиын шешім қабылдауға да дайын болу керек.

 

[1] Анализ Қазақстан Республикасы Білім және ғылым министрлігінің 2018-2020 жылдарға арналған ғылыми және (немесе) ғылыми-техникалық жобаларды гранттық қаржыландыруы шеңберінде, «Қазақстанның ұзақмерзімді экономикалық өсім факторына (еңбек, капитал, жалпы өнімділік факторы) мемлекеттің және мемлекеттік шығын ықпалының тиімділігін экономикалық модельдер мен салааралық баланс үлгілерін пайдалана отырып бағалау және зерттеу» тақырыбында жасалды, ИРН AP05132465.

[2] Сонда.

Тегтер: ЖІӨмакроэкономика
Алдыңғы жазба

Денсаулық сақтау саласындағы ұлттық оператор: жүйе болуы маңызды

Келесі жазба

Жергілікті биліктің жұмысын бағалау: сұрақ көп, жауап жоқ

Генриетта Строева

Генриетта Строева

Ведущий эксперт, Институт экономических исследований (ИЭИ)

Статьи по теме

Новый глобальный экономический консенсус

Жаңа ғаламдық экономикалық консенсус

19.11.2021
Лизинг в Казахстане: куда растет рынок?

Қазақстандағы лизинг нарығы қалай дамып барады?

10.08.2021
Техно-феодализм побеждает

Tехнофеодализм қарқын алып келеді

06.08.2021
Глобальный налог: дьявол кроется в мелочах

Ғаламдық салықтың көзге көріне бермейтін кемшін тұстары

06.08.2021
Назревающий стагфляционный долговой кризис

Стагфляция дағдарысы

06.08.2021
Лидеры и отстающие в восстановлении экономики после пандемии

Постпандемиялық кезеңдегі көшбасшылар мен артта қалған мемлекеттер

06.08.2021
Көбірек жүктеу

Популярное за месяц

Что такое государственный долг и как он появляется?

Мемлекеттік қарыз қалай пайда болады?

14.02.2021
АПК-2020: борьба за субсидии и результат

Агроөнеркәсіп кешені-2020: субсидия мен нәтиже бәйгесі

08.04.2021
Саяси транзит кезеңінде экономикаға төнетін қауіп-қатер

Саяси транзит кезеңінде экономикаға төнетін қауіп-қатер

03.03.2021
Распространение услуг по уходу за детьми на работников неформальной экономики: уроки политики, извлеченные из опыта стран

Бейресми экономика қызметкерлері арасында бала күтімі қызметінің таралуы: талай елдің тәжірибесінен алынған саясат сабақтары

22.11.2021
Новый глобальный экономический консенсус

Жаңа ғаламдық экономикалық консенсус

19.11.2021
Новые глобальные правила для более справедливого продовольственного будущего

Азық-түлік саласындағы жаңа ғаламдық ережелер

29.08.2021

Свежие новости

Распространение услуг по уходу за детьми на работников неформальной экономики: уроки политики, извлеченные из опыта стран

Бейресми экономика қызметкерлері арасында бала күтімі қызметінің таралуы: талай елдің тәжірибесінен алынған саясат сабақтары

22.11.2021
Новый глобальный экономический консенсус

Жаңа ғаламдық экономикалық консенсус

19.11.2021
Новые глобальные правила для более справедливого продовольственного будущего

Азық-түлік саласындағы жаңа ғаламдық ережелер

29.08.2021
Топ 3 барьера развития женского предпринимательства

Әйелдер кәсіпкерлігін дамытудың басты 3 кедергісі

10.08.2021
Instagram Telegram Youtube
Ekonomist

Подпишитесь на рассылку

Политика сайта

При работе с материалами сайта разрешено использование текста с обязательной гиперссылкой на источник. Редакция сайта не всегда разделяет мнения авторов статей.

© 2024 Ekonomist - только важное| Все права защищены.

  • ru RU
  • kz KZ
Нәтиже табылмады
Барлық нәтижелерді көру
  • Экономика
    • Макроэкономика
    • Тұрақты даму
    • Гендерлік экономика
    • Еңбек
    • Теңсіздік
    • Кедейлік
    • Архив
  • Қаржы
    • Қаржы
    • Инвестициялар
    • Инфляция
    • Кірістер
    • ESG
    • Мемлекеттік қарыз
  • Бизнес
    • Адами капитал
    • Ауыл шаруашылығы
    • COVID-19
  • Технология
    • Технологиялар
    • Цифрлық экономика
    • Жасанды интеллект
  • Сарапшы
  • Серіктес
  • Жоба
    • Жоба жайлы
    • БАҚ біз туралы
    • АЭФ-2019
    • Контактілер

© 2024 Ekonomist - только важное| Все права защищены.